Cinder av Marissa Meyer (Lunar Chronicles #1)

CinderSVUrsprunglig titel: Cinder
Publicerad av: Modernista
År utgiven: 2015
Antal sidor: 326
Första mening: ”Skruven i Cinders fotled hade rostat och krysset var inte mer än ett ojämnt hål”

Handling: Människor och androider trängs på de stökiga gatorna i Nya Beijing. En dödlig pest plågar befolkningen. Från rymden övervakas de av ett hänsynslöst månfolk, som väntar på att sätta sina planer i verket. Ingen vet att Jordens öde hänger på en enda flicka…

Cinder, begåvad mekaniker till yrket, är en cyborg. Hon är en andra klassens medborgare med ett mystiskt förflutet, vars styvmamma klandrar henne för hennes styvsysters sjukdom. Men när den snygge prins Kai kommer in i hennes liv upptäcker hon plötsligt att hon hamnat mitt i en intergalaktisk kamp, och samtidigt dragits in i en förbjuden attraktion.

Cinder slits, i denna futuristiska version av Ask­unge­sagan, mellan plikt och frihet, lojalitet och förräderi, och tvingas nu gräva fram hemligheter ur sitt förflutna om hennes värld ska ha en framtid.

Mina tankar: Jag vet inte riktigt vad jag hade för förhoppningar på den här boken. Jag har hört många olika åsikter om denna serie och de flesta av dem har varit goda. Jag gick in med ett öppet sinne och måste säga att jag vart glatt överraskad.

Cinder är den första boken i en serie och det märks, i denna bok får vi lära oss om världen berättelsen utspelas i, om det fjärde världskriget och de nya allianserna som formades därefter. Vi får också lära oss om folket på månen, numera mer känt som planeten Luna, där en ond drottning härskar. Drottning Levanna vill ingå i en allians med kejsaren av det Östra Samväldet, där Cinder bor. Mitt i allt detta finns det en epidemi av en sorts pest som skördar offer efter offer och jakten på ett botemedel pågår. Det är här Cinder kommer in i bilden, som cyborg – människa med mekaniska delar – så är hon viktig i jakten på botemedlet. Men det visar sig att det ligger mer bakom det än vad man först kan ana.

Ärligt talat så vet jag inte vad jag säga mer än att jag blev kär i Kai och tycker att Cinder är badass. Sättet som boken slutade på får mig att vilja läsa nästa del direkt, synd bara att jag inte har nästa del, haha. Det tråkiga var att jag redan i början visste hur boken skulle sluta och även om jag vet att jag brukar vara rätt snabb på att lista ut saker som kanske tar längre tid för andra så vet jag att det här var något som alla kunde se från början. Det är därför boken får 4 stjärnor istället för 5. Det här en jättebra bok och jag rekommenderar den verkligen till alla. Jag älskar återberättelser av gamla berättelser och det här var en intressant tagning på sagan om Askungen.

 

Stort tack till Modernista för recensions exemplaret!

 

Leave a Reply

